Obstajajo nekateri skupni dejavniki, ki nas motivirajo ter delajo zadovoljne, in to ne glede na našo starost. Pomembno pri tem je, da izpolnjujoče delo ugodno vpliva ne samo na naše samospoštovanje in samozavest, temveč pomaga spodbujati tudi delovno zavzetost in uspešnost podjetij.
Nesporno ostaja, da ljudje za opravljeno delo zahtevamo ustrezno plačilo, a materialne nagrade niso več ključne. Želimo si opravljati zanimivo delo, ki nam daje občutek koristnosti in potrditve, imeti dobro razmerje med službenim in zasebnim življenjem, dobre odnose s sodelavci in nadrejenimi ter dobre delovne pogoje. Morda bi sprva lahko pomislili drugače, a resnih razlik med delovnimi preferencami starejših in mlajših zaposlenih je zelo malo. Vseeno pa obstaja nekaj dejavnikov, ki s starostjo postajajo pomembnejši.
Kaj cenijo starejši zaposleni?
Starejši zaposleni so bolj motivirani, če menijo, da je njihovo delo pomembno, da jih delodajalec podpira in njihove potrebe jemlje resno. Pomembni sta jim odgovornost in avtonomija pri opravljanju dela. Cenijo priložnosti za učenje, želijo prenašati svoja znanja na druge in izvajati mentorstvo drugim ter še naprej napredovati v karieri. Zdravje s starostjo praviloma pridobiva na pomembnosti in vpliva na odločitve o nadaljevanju dela. Zato starejši zaposleni pogosto bolj cenijo fleksibilnost pri delu, in sicer tako glede delovnega časa kot možnosti prilagoditev delovnih pogojev njihovim zdravstvenim razmeram. Starejši zaposleni pogosteje kot mlajši iščejo organizacijske vrednote, s katerimi se lahko identificirajo, in cenijo priložnosti za ohranjanje močnih odnosov na delovnem mestu.
Zakaj zaposlovati starejše sodelavce?
Zadrževanje starejših zaposlenih in njihovo večje vključevanje prinašata delodajalcem številne koristi. Sposobnosti starejših se ne zmanjšajo drastično pred upokojitvijo ali takoj po določeni starosti. Velja prej nasprotno, saj lahko starejši zaposleni znatno prispevajo tako k uspešnosti posameznega podjetja kot tudi širšega gospodarstva v državi. Številni starejši zaposleni so zaradi svojih dolgoletnih izkušenj in pridobljenega znanja dejansko zelo spretni pri opravljanju delovnih nalog, imajo pogosto zelo razvite komunikacijske sposobnosti in lahko samozavestno rešujejo težave, znajo dobro presojati in obvladujejo zapletene situacije. O smiselnosti večgeneracijskih delovnih timov pričajo številne dobre prakse in starejši zaposleni so njihov nepogrešljiv del.
Kako obdržati ali pritegniti nove starejše sodelavce?
Dejavniki, ki jih starejši zaposleni cenijo pri delu, nakazujejo številne korake, ki jih lahko delodajalci naredijo za spodbujanje izpolnjujočega dela in ustvarjanje starosti prijaznih delovnih mest. Izjemno pomembno je spodbujanje pozitivne, odprte in vključujoče kulture in praks, ki starosti posvečajo ustrezno pozornost. Pomembno je, da so starejši v organizaciji slišani in podprti. Zagotoviti jim moramo raznolikost pri delu, čim večjo avtonomijo in možnosti za učenje novih veščin. Delodajalci, ki so se odločili za aktivno upravljanje starejših zaposlenih in ničelno toleranco do starostne diskriminacije, uspejo veliko bolje zadržati izkušene zaposlene z bogatimi znanji ali celo pritegniti nove zaposlene, ki imajo za seboj že dobršen del svoje kariere. Takšna podjetja odlikujejo boljši prenos znanja in boljši odnosi med zaposlenimi, na drugi strani pa tudi nižji stroški zaposlovanja in usposabljanja.
Projekt »Razvoj celovitega poslovnega modela za delodajalce za aktivno in zdravo staranje zaposlenih (Polet)« sofinancirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti Republike Slovenije.